Kelantan menawarkan pelbagai aktiviti pelancongan yang
menarik, termasuk pantai yang indah seperti Pantai Cahaya Bulan, aktiviti
mendaki gunung seperti di Gunung Stong, dan pengalaman membeli-belah di Pasar
Siti Khadijah dan Wakaf Che Yeh. Selain itu, terdapat juga tarikan
kebudayaan seperti Gelanggang Seni dan lawatan ke masjid-masjid ikonik seperti
Masjid Muhammadi.
Begitu pun, aktiviti pelancongan di Kelantan dianggap suram. Kedatangan pelancong, khususnya dari luar negara dilihat amat kecil.
Jika berjalan-jalan di bandar Kota Bharu dan lokasi pelancongan lain, amat
sukar untuk menemui pelancong dari luar negara. Hal ini jauh berbeza ketika era
tahun 1980-an dahulu.
Kalau ada pelancong luar negara menaiki kapal terbang dan
mendarat di Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra (LTSIP), mereka bukan
melancong di Kelantan. Sebaliknya sekadar mendarat dan meneruskan perjalanan ke
destinasi lain. Paling banyak akan ke Pulau Perhentian, Terengganu atau terus
ke Rantau Panjang untuk ke Thailand.
Memang, dalam istilah pelancongan, tidak kisah pelancong
dari luar negara mahupun pelancong domestik. Isunya sekarang, pelancong
demostik juga jarang mengunjungi Kelantan. Pantai peranginan banyak dikunjungi
penduduk Kelantan sendiri.
Pasar Siti Khadijah dan Wakaf Che Yeh sekadar cerita dan
kisah kehebatan masa dahulu. Peniaga di Pasar Siti Khadijah semakin berkurang
atau hanya menjalankan perniagaan pada musim cuti sahaja. Lot perniagaan di
Bazar Tengku Anis yang berjumlah ratusan, hanya beroperasi beberapa kedai
sahaja. Perniagaan di Bazar Tuan Padang dan Bazar Tok Guru juga menerima nasib
yang malang.
Beberapa pasar raya di Kota Bharu sudah lama tidak
beroperasi. Rumah kedai hanya disewa dan beroperasi di tingkat bawah sahaja.
Tingkat selebihnya kosong dan banyak menjadi rumah burung merpati dan burung
walit.
Kawasan bebas cukai di Pengkalan Kubur dan Rantau Panjang
semakin sunyi dan tersisih daripada senarai lawatan pelancong. Gelanggang Seni
tidak lagi menjadi daya tarikan palung rebana ubi, kertuk, serunai mahupun
gasing uri atau gasing terbang yang cukup unik.
Industri perhotelan di Kota Bharu amat terencat. Banyak yang
tutup, termasuk yang berstatus besar. Kalau masih ada yang bertahan, itu kira
sudah bernasib baik.
Kisah rekod Jabatan Perangkaan Malaysia (DOSM) yang mencatat
kehadiran seramai 10.514 juta pelancong sepanjang tahun 2024 sempena Tahun
Melawat Kelantan 2024 sebenar tidak lagi dianggap pelancong.
Angka tersebut sebenar merujuk kepada kemasukan domestik,
termasuk di kalangan warga Kelantan yang merantau mencari rezeki di luar
Kelantan. Memang perangai warga Kelantan, pantang ada cuti panjang sedikit,
maka akan pulang ke kampung. Sebab itu, LTSIP memang sibuk, begitu juga dengan
beratus-ratus buah bas keluar masuk Kelantan setiap hari.
Bahkan, banyak warga Kelantan berulang-alik setiap minggu
dari seluruh seluruh negara. Kalau balik sebulan sekali itu sudah dikira kurang
kerap.
Mereka inilah yang meningkatkan bilangan kemasukan domestik
di Kelantan dan mengakifkan aktiviti perniagaan, terutama kedai makan. Satu
tabiat warga Kelantan ialah setiap kali balik mesti makan di luar. Akan dibawa
ibu bapa menikmati nasi kerabu, nasi dagang, tomyam, laksa, laksam dan
macam-macam lagi, selain untuk kepuasan diri sendiri.
Justeru, usaha perlu dipertingkatkan untuk membawa lebih
banyak pelancong ke Kelantan, tidak kisahlah pelancong luar negara mahupun
pelancong domestik. Kepulangan perantau ke kampung halaman tidak wajar disebut
sebagai pelancong.
Pada masa sama, kegemaran rakyat Kelantan masuk ke Selatan
Thai juga perlu dikurangkan. Utamakan berbelanja di dalam negeri untuk mengelak
pengaliran wang ke luar negara.
No comments:
Post a Comment