Usia kanak-kanak adalah waktu terbaik untuk
mendidik dan membentuk cara hidup yang berteraskan kepada Islam. Kanak-kanak
mudah dibentuk kerana belum terpengaruh dengan perkara lain.
Umpama seperti rebung, usia kanak-kanak
bersedia menerima apa saja yang diajar dan diberikan kepada mereka. Sebaliknya,
apabila dewasa maka sukar untuk melakukannya. Terdapat berberapa
metodologi yang boleh diaplikasikan dalam pendidikan kanak-kanak.
Manusia tidak dapat lari hidup dalam
kumpulan. Tabie hidup manusia hidup dalam masyarakat. Sebab itu,
manusia akan mudah tertumpu dan berkumpul dalam sesuatu komuniti.
Jarang sekali kita melihat individu hidup
jauh dari kelompok masyarakat, seperti tinggal di hutan, melainkan atas
keperluan tertentu seperti melakukan pekerjaan atau hal tertentu.
Jadi, untuk mendidik kanak-kanak, satu cara
yang dilakukan ialah melakukan aktiviti kumpulan. Perkara ini perlu
dilakukan kerana apabila dewasa mereka tidak dapat lari daripada bergaul dalam
masyarakat.
Unuk mengelak keadaan canggung atau tidak
betah berada di dalam kelompok masyarakat, maka didikan awal sejak kanak-kanak
perlu dilakukan.
Sesungguhnya, hubungaan dalam kelompok
mendidik kita kepada nilai-nilai murni. Jika kita ingin diterima dalam
masyarakat, maka kita perlu melakukan perkara baik dan menjauhkan perbuatan
buruk.
Kita dapat lihat, kanak-kanak yang kerap
bergaul dengan rakan sebaya mempunyai nilai-nilai yang baik dan mampu
berinteraksi dengan rakan-rakan dengan selesa. Ibu bapa dan orang dewasa
perlu mengawasi atau membimbing kanak-kanak dalam pergaulan dengan rakan
sebaya.
Kita perlu menunjukkan perkara yang baik atau
apa yang sepatutnya yang dilakukan. Amalan bersalam, menghormati rakan dan
orang dewasa, tolong menolong, tidak mementingkan diri sendiri dan sebagainya
perlu diterap dalam diri kanak-kanak melalui aktiviti dalam kumpulan.
Perkara ini kita dapat dilhat terutama di
Taman Didikan Kanak-kanak,Taska dan sebagainya yang mana proses pendididkan
pada tahap ini lebih menekankan kepada cara pergaulan dan berinteraksi dengan
rakan sebaya dan orand dewasa.
Kita dapat lihat pelajar yang banyak bergaul
dengan rakan sebaya lebih bijak dan mempuanyai emosi yang lebih stabil dan
cepat memahami persekitaran.
Memandangkan ada pengaruh rakan sebaya, maka
amat penting kanak-kanak yang tidak menunjukkan sifat yang baik terus
diperbetulkan agar perangai itu tidak mempengaruhi kanak-kanak lain.
No comments:
Post a Comment