Wednesday 21 February 2018

TUNAI TUNTUTAN BUKAN ISLAM

Islam tidak memutuskan hubungan dengan bukan Islam. Bahkan Islam sentiasa membentuk hubungan baik dengan bukan Islam. Bahkan, sebagai kerajaan, pemimpin Islam sentiasa berlaku adil kepada semua rakyat, termasuk kepada bukan Islam.

Sirah Rasulullah menunjukkan panduan bagaimana melayan kehendak bukan Islam. Rasulullah sentiasa menunaikan permintaan orang Yahudi di Madinah. 

Contohnya dalam bidang perniagan yang dikuasai oleh orang Yahudi.  Peniaga Yahudi membantah cadangan orang Islam membina pasar khas untuk orang Islam. Jika pembinaan pasar itu diteruskan, orang Yahudi dijangka mengalami kerugian. 

Demi menjaga keharmonian hubungan, Rasulullah menerima permintaan peniaga Yahudi.  Keputusan itu tentunya merugikan orang Islam. Tetapi, demi untuk kebaikan semua pihak, keputusan itu terpaksa diterima dengan fikiran dan hati terbuka.  

Islam mengiktiraf hak orang bukan Islam. Justeru, orang bukan Islam perlu memahami keterbukaan Islam dalam soal ini.  Jangan mudah melemparkan tuduhan buruk jika wujud tindakan ekstrem dilakukan sesetengah umat Islam. 

Perbuatan ekstrem bukan ajaran Islam.  Dalam mana-mana pun ada golongan ekstrem.  Jadi, mengapa ekstrem dikaitkan dengan Islam semata-mata?  Untuk menghapuskan tuduhan melulu terhadap umat Islam, perubahan perlu diusahakan di kalangan umat Islam sendiri.  Jangan lakukan tindakan ekstrem dan sokong golongan yang mengamalkan fahaman itu.

Allah menyuruh agar usaha dakwah dilakukan dengan bijaksana.  Tindakan keras dan menggunakan kekuasaan dalam memperjuangkan Islam lebih banyak mendatangkan kesan buruk kepada umat Islam. 

Tegasnya, Islam amat mementingkan hubungan secara kebijaksanaan dan diplomasi dalam membentuk hubungan baik dengan orang bukan Islam.  Penganut Islam hendaklah menunjukkan contoh yang baik melalui amalan menghormati bukan Islam.  Cara itu orang  Islam akan lebih dipandang hormat.     

Firman Allah bermaksud: “Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmah kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik.” (Surah an-Nahl: 125).

Sebarang pertelingkahan dengan orang bukan Islam perlu dilakukan secara konsep menang-menang.  Islam tidak membenarkan dilakukan sebarang tindakan kekerasan dalam menyelesaikan masalah, kecuali atas dasar terpaksa untuk mempertahankan diri.

Sesungguhnya Islam amat cintakan perdamaian dan hubungan baik dengan orang bukan Islam sesuai dengan konsep Islam agama perdamaian dan keamanan.  Islam mengajar umatnya sikap toleransi menghadapi sebarang selisih faham yang timbul dengan orang bukan Islam. 

Firman Allah bermaksud: “Dan jika mereka itu cenderung kepada perdamaian, maka condonglah kepadanya dan bertakwalah kepada Allah.” (Surah al-Anfal, ayat 61).

Jelas sekali sifat tolernsi amat dituntut diamalkan oleh setiap Muslim dalam membentuk hubungan baik dengan orang bukan Islam.  Perbezaan akidah bukanlah penghalang ke arah mewujudkan hubungan kemanusiaan yang lebih harmoni dan akrab. 

Sifat toleransi dan menghormati hak kebebasan beragama dan menentukan cara hidup orang bukan Islam perlu diberi perhatian terutamanya di negara yang mempunyai masyarakat majmuk seperti di negara kita.   

No comments:

Post a Comment