Friday, 23 February 2018

APA ITU QUINOA YANG HEBOH SEKARANG

Tiba-tiba isu quinoa timbul. Sebelum ini banyak rakyat Malaysia tidak tahu tentang quinoa. Mungkinkah sejenis pranti komputer atau bahan kimia yang banyak digunakan di dalam kosmetik?

Quinoa sebenarnya sejenis bijirin yang berfungsi sebagai pengganti nasi sebagai sumber karbohidrat dalam makanan.

Quinoa sebenarnya adalah makanan yang  berunsur yang sama seperti bayam atau ubi bit. Tetapi apabila anda masak quinoa di dalam air panas ia akan menjadi tekstur seperti beras ataupun kuskus. Cara memasak quinoa adalah sama seperti memasak nasi putih.

Kebaikan atau kelebihan makan quinoa

- Membantu mengurangkan kolesterol
Makan satu cawan bijirin ini (185 gram). Anda akan terkejut untuk mendapati bahawa ia mengandungi jumlah kolesterol dan jumlah yang sangat kecil garam (13 mg,hanya 1 peratus). Ia juga mampu mengurangkan peluang anda untuk mendapat serangan jantung atau strok. Bagus kan?

- Kandungan serat dua kali ganda berbanding bijirin lain
Jika anda makan makanan yang mengandungi serat yang cukup, anda akan dapat mengurangkan banyak masalah kesihatan seperti sembelit, kencing manis dan obesiti. Berbanding dengan bijirin lain seperti gandum dan barli, quinoa mempunyai dua kali ganda jumlah serat di dalamnya.

- Ia merupakan sumber riboflavin
Quinoa mempunyai kandungan vitamin B2 ( riboflavin ) yang tinggi dan juga membantu mengekalkan tahap tenaga anda. Ia boleh membantu untuk memecahkan karbohidrat dan lemak. Jika anda mendapat cukup vitamin B2, anda akan lebih bertenaga dan juga mempunyai kulit yang lebih baik, penglihatan yang lebih tajam dan saraf kuat.

- Kandungan magnesium lebih tinggi
Jika anda mengalami kekejangan semasa tidur, itu bermakna anda kekurangan sumber magnesium dalam badan. Jadi magnesium akan berkurangan melalui perpeluhan dan memberi kesan kepada saraf dan otot. 

Anda perlu 300mg hingga 600mg magnesium sehari, jadi quinoa adalah sumber yang baik yang perlu dimasukkan ke dalam menu harian anda. Beberapa kajian juga mendapati magnesium penting untuk metabolisme yang optimum dan melancarkan pengaliran darah dalam badan.

- Membantu mengurangkan berat badan
Satu hidangan tipikal quinoa mempunyai kira-kira 170 kalori, lebih baik daripada hidangan pasta iaitu kira-kira 370 kalori.

- Memastikan tahap gula darah anda stabil
Dalam usaha untuk mengelakkan diri daripada terkena penyakit kencing manis, adalah penting bahawa gula dalam darah anda (indeks glisemik) berada pada paras yang rendah.

Karbohidrat ringkas (seperti roti, kek dan pasta) akan meningkatkan tahap gula dalam darah anda dan anda akan mendapat keinginan untuk makanan lebih banyak perkara manis. Tetapi jika anda makan quinoa, maka kandungan serat melambatkan keseluruhan proses itu dan bermakna peluang anda untuk mendapatkan kencing manis dapat dikurangkan.

- Ia meningkatkan memori
Otak kita memang sukakan gula dan lemak. Malah, otak kira sendiri pun terdiri daripada 60% lemak, tetapi kita perlu sentiasa menjaganya dengan makan makanan yang mengandungi minyak zaitun, ikan dan kacang serta mineral lain untuk menjaga daripada terkena demensia dan kehilangan memori. Bahan terbaik untuk meningkat memori adalah flavonoid yang terdapat di dalam quinoa.

Jadi sekarang anda telah tahu apa itu quinoa. Yang pasti ia bukan peranti eloktronik atau bahan kimia. Sesiapa hendak cuba makan quinoa, boleh beli di pasar raya.  

No comments:

Post a Comment