Wednesday 10 August 2022

KACAU BUBUR ASYURA ERATKAN SILATURAHIM

 
Apabila masuk sahaja bulan Muharram, amalan masyarakat Melayu ialah masak bubur Asyura. Orang Kelantan memanggilnya suro atau sura. Di Kelantan tidak dinamakan bubur kerana dimasak kering sehingga keras apabila sejuk.

Bubur asyura setiap negeri memang berbeza. Paling ketara cara memasaknya. Kalau di Kelantan, masa memasakkan boleh mencapai sehingga melebihi 8 jam bermula dari memanaskan air dan diangkat sepenuhnya. Tetapi sekarang ini ada yang telah mengangkatnya setelah 5 atau 6 jam kerana banyak bahan kini dimasak atau dikisar dahulu sebelum dicampurkan atau dimasak di dalam kawah.

Sejarah bubur Asyura dikaitkan dengan kisah bahtera Nabi Nuh yang berlabuh di atas Bukit Judiy pada Hari Asyura. Maka berkata Nabi Nuh kepada kaumnya: "Himpunkan apa yang kamu miliki daripada makanan yang lebih-lebih"

Maka dibawalah satu genggam daripada kacang baqila iaitu kacang ful dan satu genggam kacang Adas (macam kacang dhal), baruz dan hinthoh dan tepung sehingga menjadi tujuh jenis biji-bijian yang dimasak.

Kemudian Nabi Nuh berkata, "Masaklah sekaliannya kerana kamu sudah mendapat kesenangan sekarang"

Kisah ini diriwayatkan dalam kitab Nihayatuz Zain karangan Syeikh Nawawi Al-Bantani, kitab Nuzhatul Majalis karangan Syeikh Abdul Rahman Al-Ushfuri dan kitab Jam’ul Fawaid karangan Syeikh Daud Al-Fathani.

Syeikh Nawawi Al-Bantani dan Syeikh Daud Al-Fathani adalah ulama Nusantara yang terkenal dan masyhur pada masa dahulu.

Kisah di atas diriwayatkan tanpa rantaian sanad. Dengan itu, kisah Nabi Nuh ini berstatus kisah atau cerita dan tidak boleh dijadikan sandaran hukum. Bubur asyura juga tidak sepatutnya dikaitkan dengan kisah Nabi Nuh walaupun kisah itu yang popular dalam masyarakat.

Bubur asyura juga dikaitkan dengan hadis Nabi SAW daripada Abu Hurairah dan Abu Said Al- Khudri seperti berikut: "Sesiapa memberi keluasan kepada keluarganya pada hari Asyura maka Allah akan memberi keluasan kepadanya sepanjang tahun itu".

"Memberi keluasan" dalam hadis ini ialah bersedekah atau berbelanja. Masak bubur asyura termasuk dalam pengertian bersedekah apabila ia diagih-agihkan kepada orang ramai.

Ulama menjelaskan darjat hadis ini iaitu palsu atau daif sebagaimana disebut oleh Ibnu Jauzi, Ibnu Qayyim dan Imam Al-Syaukani.

Walau bagaimanapun Imam Baihaqi menyebut, "Sanad-sanad hadis ini meskipun lemah namun jika digabungkan menjadi kuat." Mulla Al-Qari dan Hafiz Al-Iraqi turut berpandangan demikian.

Hafiz Siddiq Al-Ghumari menulis sebuah risalah dan menghukum hadis itu sebagai sahih. Beliau juga menolak hujah-hujah pihak yang mengatakan hadis itu palsu atau daif. Sila rujuk risalah beliau Hidayah Al-Sughra' bitashih Hadith Tausi'ah Yaum 'Asyura'.

Mungkin sebab itu, majoriti ulama daripada mazhab Hanafi, Maliki, Syafie dan Hanbali dan sepakat mengatakan bahawa disunatkan bersedekah pada Hari Asyura. Sila rujuk kitab Al-Mausu'ah Al-Fiqhiah Al-Kuwaitiah.

Isu berkaitan membuat bubur asyura ini perlu dilihat dari sudut luas. Pertamanya dibolehkan kita membuatnya selagi tidak meletakkan ia sebagai wajib. Ia adalah amalan budaya masyarakat Melayu dan mungkin masyarakat lain dalam bulan Muharam yang dianggap sebagai bulan yang mulia dalam Islam.

Sesuatu amalan budaya yang diniatkan kerana melakukan kebaikan dan memahami perkara yang mendatangkan kebaikan adalah disuruh oleh Allah, maka diharapkan amalan itu mendapat ganjaran pahala biarpun ia asalnya dilihat sebagai adat atau budaya.

Malah sesuatu adat atau urf diterima sebagai satu hukum selagi ia tidak bertentangan dengan perkara asas yang telah disepakati ada nas jelas mengenainya.

Tambahan, tidak ada yang mengatakan mesti buat bubur asyura pada bulan Muharam dan haram dibuat pada bulan-bulan lain. Bahkan sekarang ini ada pengusaha yang membuat suro untuk dijual pada bulan-bulan lain. Di Kelantan, suro adalah identiti yang dibanggakan.

Masak suro dilihat sebagai program kemasyarakatan yang mengeratkan hubungan persaudaraan. Ia dilakukan secara gotong-royong kerana melibatkan masa mengacau yang agak lama sehingg mencapai 8 jam. Banyak tenaga diperlukan dan melibatkan bilangan orang yang banyak.

Mereka berkumpul dan bersilaturahim, bersama-sama melakukan matlamat yang sama iaitu memasak suro sehingga masak biarpun mengambil masa yang lama.

Sebenarnya memasak suro bukan sekadar mengambil masa 8 jam, bahkan lebih daripada itu kerana perlu membuat persediaan bahan-bahan yang hendak digunakan, persiapan peralatan dan sebagainya.

Sebab itu hendak memasak sekawah suro perlu gabungan atau kerjasama dua atau tiga keluarga melakukan bersama-sama. Jadi, ia jelas menampakkan kerjasama dan saling membantu seperti yang dituntut oleh agama.

Selepas suro masak dan disejukkan, ia akan dipotong mengikut ukuran tertentu untuk diagih-agihkan kepada jiran tetanggan dan kenalan. Ia tanda bersyukur dan persaudaraan yang terbina melalui majlis kacau suro. Malah, adakalanya majlis tersebut turut dihadiri bukan Islam yang turut membantu.

Jika ada orang mendakwa bubur asyura ada kaitan dengan Syiah. Sebenarnya amalan masyarakat Melayu berbeza dengan orang Syiah yang meratapi dan menyiksa diri kerana memperingati kematian Saidina Husain.

Sedangkan masyarakat Melayu masak bubur asyura kerana gembira dengan kedatangan bulan Muharram dan peristiwa Hijrah.




No comments:

Post a Comment