Pada 1 Jun 1885, laluan kereta api pertama di Tanah Melayu
dibuka, menghubungkan Taiping dengan Port Weld (Kuala Sepetang).
Kerja-kerja pembinaannya bermula pada 1881 dibiayai oleh
kerajaan British Perak dengan kos keseluruhan $7,000. Ia sepanjang 13.28 kilometer,
dibina untuk mengangkut bijih timah dari lombong-lombong di Taiping ke pekan
pelabuhan Port Weld.
Pembinaannya berdepan cabaran antaranya peruntukan tidak
mencukupi serta keadaan muka bumi yang berpaya dan terpaksa ditambak dengan
tanah yang diangkut dari Taiping. Apabila siap, ia dirasmikan oleh Residen
British Perak ke-4, Hugh Low.
Kemudian beberapa laluan dibina di serata Tanah Melayu.
Menjelang hujung kurun ke-19, sekurang-kurangnya ada 6 laluan berasingan
antaranya di Muar, Selangor (Klang-KL), Sungai Ujong (Seremban-P.Dickson),
Province Wellesley (Prai-B.Mertajam) dan Singapura.
Pada 1901, semua perkhidmatan kereta api digabungkan di
bawah satu pentadbiran iaitu Kereta Api Negeri-Negeri Melayu Bersekutu (KNMB).
Sistem kereta api di Negeri-Negeri Selat (Melaka dan Singapura) diserap masuk
ke dalam gabungan itu pada 1905.
Ketika pendudukan Jepun, banyak laluan cawangan kecil
ditutup dan dibongkar untuk digunakan untuk pembinaan laluan kereta api
Siam-Burma. Selepas perang, laluan yang terputus dibaiki semula dan KNMB
ditukar nama kepada Keretapi Tanah Melayu (KTM) pada 1948.
Lokomotif diesel elektrik mula digunakan pada Julai 1957
menggantikan lokomotif wap secara
beransur hingga yang terakhir beroperasi pada 1974. Pada 1972, laluan
bersejarah Taiping-Port Weld ditutup apabila laluan baharu dibina.
Apabila Akta Kereta Api 1991 diluluskan sebagai langkah
mengkorporatkan perkhidmatan kereta api di negara ini, KTM mula dikenali secara
rasmi sebagai Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) pada 1 Ogos 1992.
Sumber: Arkib Negara Malaysia, KTMB
No comments:
Post a Comment