Setelah meletusnya konflik ketenteraan
antara China dan Vietnam pada Januari 1974 di Gugusan Paracels, kerajaan China
telah secara terang-terangan menuntut keseluruhan Laut China Selatan sebagai
perairan yang berada di bawah takluk dan penguasaannya.
Vietnam pula bertegas mempertahankan
Gugusan Paracels dengan alasan gugusan tersebut telah berkurun-kurun di
bawah kedaulatannya.
Konflik ini secara langsung telah membuka
mata negara lain yang bersempadan Laut China Selatan untuk membuat
tuntutan dan penempatan di terumbu berkenaan termasuklah Malaysia.
Ini jelas dengan penempatan yang dibuat
oleh Filipina di Terumbu Laksamana yang terletak hanya 26 batu nautika timur
laut Terumbu Peninjau dan penempatan Vietnam di Terumbu Perahu yang terletak
hanya 35 batu nautika barat laut Terumbu Mantanani.
Laut China Selatan merupakan laluan
perhubungan antara Lautan Pasifik di timur dan Lautan Hindi di barat.
Berikutan pengisytiharan perairan Zon
Ekonomi Eksklusif (ZEE) Malaysia pada 20 September 1979, kabinet telah
mengarahkan agar kajian dilakukan untuk mendirikan tugu dan penempatan di
beberapa buah terumbu batu karang yang berada dalam lingkungan ZEE Malaysia
bagi mengukuhkan tuntutan Malaysia di Kepulauan Spratly.
Melalui keputusan dan arahan kabinet itu,
kajian terperinci telah dilakukan oleh Rejimen Jurutera Tentera Darat yang
mendapati sebahagian sahaja terumbu berada dalam kawasan ZEE yang sesuai untuk
didirikan tugu sebagai penanda dan penempatan.
Setelah mengenal pasti termbu karang yang
sesuai untuk dijadikan petempatan, maka satu tugu dibina
bermula pada 21 Jun 80. Bermula tarikh itulah
dianggap bermulanya pembinaan Stesen Lima Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM)
di Terumbu Layang-Layang, yang kemudian dikenali Pulau Layang-layang.
Terumbu Layang-Layang terletak kira-kira
162 batu nautika atau sejam penerbangan dari Kota Kinabalu merupakan sebahagian
daripada gugusan Kepulauan Spratly di Laut China Selatan, dengan empat lagi
terumbu dikawal oleh TLDM iaitu Terumbu Ubi, Terumbu Mantanani, Terumbu Siput
dan Terumbu Peninjau.
Angkatan
Tentera Malaysia (ATM)
menghantar anggota
daripada Rejimen Gerak Khas (RGK) untuk
menduduki Terumbu
Layang-layang sebagai tanda penguasaan secara mutlak. Kumpulan
pertama seramai 11 anggota mendarat dan menduduki Terumbu Layang-layang secara tetap pada awal Mei 1983, tanpa sebarang kemudahan
infrastruktur.
Poncho digunakan sebagai khemah untuk
tempat tinggal. Semasa air pasang, kawasan kering yang terdapat di Terumbu
Layang-layang hanya berukuran lebih kurang 12 meter panjang kali
2 meter lebar,
Jadi, khemah perlu didirikan di atas
kawasan kering ini. Sering terjadi apabila cuaca buruk, air laut akan masuk ke
dalam khemah semasa anggota sedang tidur dan membasahi pakaian dan peralatan
yang ada di dalam khemah.
Makanan yang dibawa adalah ‘pack rations’ dan air tawar dibawa dalam ‘jerry can’. Kerana kesulitan
bekal
ulang, air tawar hanya digunakan untuk minum dan masak.
Untuk mandi dan mencuci, air laut digunakan
sepenuhnya. Hujan yang turun merupakan satu nikmat, di mana
akan dimanfaatkan sepenuhnya oleh anggota untuk mandi dan sebagainya.
Memancing merupakan hobi untuk anggota yang
tidak bertugas bagi mendapatkan ‘rangsum segar’.
Disebabkan ketiadaan infrastruktur, anggota
melakukan tugas pemerhati (observation post) di atas batu karang yang berada di sekitar kawasan khemah baik
pada siang atau pun malam hari.
Semasa air pasang, anggota perlu
mengharungi air laut untuk merapat ke tempat tugas di atas batu-batu karang
tersebut.
Ada kalanya mereka terpaksa mengharungi air
laut hingga ke paras dada di dalam gelap untuk ke tempat tugas di atas batu!
Di siang hari, anggota terdedah kepada
panas terik matahari dan pada malam hari mereka terdedah kepada tiupan angin
kencang Laut China Selatan tanpa sebarang perlindungan.
Pada penghujung tahun 1989 dan memasuki
tahun 1990-an keluasan Stesen Lima TLDM bertambah setelah ditambak sepenuhnya
secara berperingkat menggunakan tanah, pasir, konkrit dan lain-lain yang
diangkut dari Sabah, manakala modul Stesen Lima TLDM ditunda dari Semenanjung.
Pada tahun 1990-an juga kerja-kerja pembinaan infrastruktur penting seperti pembangunan penempatan anggota, bilik jana kuasa, dua lot hangar, stesen radar, menara peninjau dan persenjataan Bofor 40 mm.
Turut dibina ialah landasan
terbang konkrit Stesen Lima sepanjang 1,067 meter antara tahun 1991
hingga 1995. Kesemua projek dibiayai Kerajaan Malaysia pada waktu itu sebagai
suatu rangka pelan pertahanan dan industri pelancongan Malaysia.
Kemudian pada tahun 2001 landasan terbang Stesen Lima dinaik taraf dan dipanjangkan kepada 1,367 meter dan 28 meter lebar. Kerja-kerja pembesaran landasan terbang dijalankan Syarikat tempatan Sin Matu Sdn. Bhd. dan siap sepenuhnya pada tahun 2003.
Nombor pengklasifasian landasan terbang adalah 032RBXU, menunjukkan landasan terbang adalah sederhana kukuh pembuatannya terhadap pengolahan maksimum tekanan tayar pesawat.
Selain untuk tujuan pertahanan, Stesen Lima kini menjadi lokasi tumpuan pelancong atau kawasan ekopelancongan yang semakin mendapat sambutan pelancong dari dalam negara mahupun luar negara.
No comments:
Post a Comment