Sunday, 2 March 2025

PEMBANGUNAN SEMULA BANDAR, PELUANG DAN CABARAN

 
Persidangan Meja Bulat – Pembangunan Semula Bandar, Peluang dan Cabaran. Persidangan tersebut telah dianjurkan oleh Pusat Sumber Untuk Kemajuan Masyarakat Dan Perumahan (REACH), satu badan penyelidikan bebas. Ia telah berlangsung pada 29 Jun 2024 di Grand Barakah Hotel, Ampang, Selangor Darul Ehsan. Hasil persidangan tersebut mengemukakan beberapa resolusi. 
 
Berikut adalah resolusi-resolusi persidangan tersebut.
1.) Akta Pembangunan Semula Bandar yang akan diwujudkan perlu diharmonikan dengan akta-akta lain seperti Kanun Tanah Negara, Akta Pengambilan Tanah dan akta-akta lain agar tidak berlaku percanggahan. Pentadbiran tanah perlu lebih profesional dengan melantik para profesional yang terlatih dalam bidang yang berkaitan.
2.) Satu kajian perlu dijalankan untuk mengharmonikan Kanun Tanah dengan prinsip-prinsip Islam agar tidak berlaku sebarang percanggahan. Kita perlu mengkaji penyelesaian Islam dalam isu pemilikan, pengurusan dan pembangunan tanah sebagai satu penyelesaian kepada masalah yang dihadapi hari ini.
3.) Akta Pembangunan Semula Bandar hendaklah tidak akhirnya mengurangkan komposisi kaum bumiputra di bandar. Pembangunan baharu mesti berdasarkan peratus komposisi umum rakyat Malaysia dengan peruntukan kuota-kuota pemilikan dilaksanakan menurut peratusan tersebut.
4.) Pembangunan Semula Bandar wajar diterajui oleh agensi kerajaan atau GLC. Di dalam sebarang usaha sama, kerajaan mesti memiliki pegangan majoriti dan melarang sama sekali pegangan asing.
5.) Penduduk sedia ada tidak akan diketepikan atau dipindahkan ke tempat lain tetapi akan digantikan dengan hartanah di tapak yang dibangunkan. Hartanah yang digantikan hendaklah sepadan dengan hartanah yang dipasarkan di pembangunan baharu.
6.) Penduduk sedia ada perlu dilayan sebagai rakan kongsi di dalam sebarang pembangunan semula.
7.) Penduduk sedia ada hanya boleh dipindahkan keluar dalam tempoh pembinaan pembangunan baharu dan dipindahkan semula ke tapak asal apabila siap dibina. Kos perumahan, pemindahan dan kos sampingan penduduk tersebut hendaklah ditanggung sepenuhnya oleh pemaju terlibat.
8.) Pembangunan baharu adalah untuk kepentingan rakyat Malaysia dan mestilah berimej tempatan dan bukan mengutamakan pembeli atau pelabur asing.
9.) Pembangunan baharu perlu mampu dimiliki oleh semua lapisan masyarakat. Kerajaan perlu memastikan terdapat satu skim pembiayaan untuk membantu rakyat memiliki hartanah di pembangunan yang baharu.
10.) Pembangunan baharu perlu mematuhi peraturan dan piawaian perancangan yang sedia ada yang ditetapkan dari segi penyediaan kemudahan dan infrastruktur serta perlu mengambil kira impak-impak seperti sosial, trafik dan alam sekitar kepada pembangunan di sekeliling.
11.) Pembangunan semula Tanah Rizab Melayu mesti bersesuaian dengan kemampuan pemilikan orang Melayu dan perlu mengekalkan status tanah tersebut. Sebarang penjualan atau pemilikan perlu selaras dengan status tersebut.
12.) Pembangunan baharu perlu realistik dengan kemampuan membeli rakyat agar tidak berlaku hartanah yang tidak terjual. Ini untuk mengelakkan pemaju menanggung kerugian atau rakyat asing mengambil kesempatan dengan membelinya.
13.) Kuota-kuota Bumiputera yang tidak terjual hendaklah diserahkan kepada entiti kerajaan yang sedia ada atau entiti baharu diwujudkan untuk dipegang sehingga dapat dijual. Sehingga dijual ia akan disewakan kepada Bumiputera.
14.) Masa depan tanah-tanah wakaf perlu diberi perhatian khusus apabila terlibat dengan pembangunan agar tidak tersasar dari tujuan tanah wakaf tersebut.
15.) Sekretariat Tanah Rizab Melayu perlu diwujudkan untuk menyelesaikan sebarang masalah yang melibatkan tanah-tanah tersebut dan memastikan kewujudannya.

No comments:

Post a Comment