Sunday 17 September 2023

SEJARAH HONG LEONG BANK

 
Sejarah Hong Leong Bank bermula apabila memulakan operasinya pada tahun 1905 di Kuching, Sarawak, di bawah nama Kwong Lee Mortgage & Remittance Company. Syarikat asalnya diasaskan oleh Lam Tee Chew dan Lam Song Khee.
 
Operasi asal syarikat ini ialah memberikan pinjaman terhadap keselamatan komoditi eksport seperti lada, getah dan produk asli lain. Ia juga menyediakan perkhidmatan menghantar wang orang Cina di luar negara kepada keluarga mereka di rantau Tenggara China.
 
Pada tahun-tahun awal, syarikat itu melalui tempoh perkembangan yang sukar, terperangkap di tengah-tengah beberapa krisis ekonomi. Lebih parah lagi apabila meletusnya Perang Dunia Pertama pada tahun 1914 menyebabkan keadaan gawat dan panik dalam bidang kewangan. Beberapa tahun selepas peperangan berakhir, berlaku pula kemelesetan pascaperang.
 
Apabila keadaan ekonomi dunia semakin pulih, syarikat membuka cawangannya di Sibu pada tahun 1923. Tiga tahun kemudian, satu lagi cawangan dibuka di Singapura iaitu pada tahun 1926.
 
Tahun 1929 menyaksikan permulaan era kemelesetan yang berterusan sehingga tahun 1933. Kemelesetan ekonomi masa itu menyebabkan kejatuhan mendadak dalam pendapatan eksport komoditi dan banyak perniagaan turut merosot, termasuk beberapa bank, berada dalam masalah kewangan.
 
Bagaimanapun, Kwong Lee Mortgage and Remittance Company terselamat daripada semua keadaan buruk itu kerana mempunyai rizab tunai yang kukuh dan dasar operasi konservatifnya.
 
Sejurus selepas era kemelesetan, pada 26 Oktober 1934, syarikat itu telah ditukar menjadi sebuah syarikat awam di bawah nama Kwong Lee Bank. Tidak lama selepas itu, cawangan ketiga bank itu dibuka di Sarikei pada tahun 1937.
 
Apabila meletus Perang Dunia Kedua, berlaku gangguan sementara dalam sistem mata wang dan perbankan. Selepas perang tamat, tugas segera diambil ialah membina dan memulihkan syarikat. Dalam hubungan ini, Kwong Lee Bank memainkan peranan penting dalam memulihkan keyakinan dan aktiviti perniagaan dengan menyediakan pembiayaan bagi membolehkan perniagaan lama disambung semula dan yang baharu ditubuhkan.
 
 
Selepas Perang Dunia Kedua menyaksikan perkembangan berterusan bank itu, dan pada tahun 1964, Oversea-Chinese Banking Corporation of Singapore (OCBC Bank) di bawah penguasaan Tan Chin Tuan (pengerusi dan pengarah urusan ketika itu) memperoleh 52% kepentingan majoriti dalam Kwong Lee Bank daripada keluarga Lam.
 
Pada tahun 1973, Kwong Lee Bank membuka cawangan lain di Bintangor.
 
Pada akhir tahun 1977, Tunku Osman Ibni Tunku Temenggong Ahmad, ahli keluarga diraja dari Johor, menyertai sebagai pemegang saham bank dan memperoleh 30% modal sahamnya dari OCBC Bank dan keluarga Lam.
 
Tempoh selepas itu menyaksikan perubahan arah pengembangan Kwong Lee Bank. Daripada lima pejabat cawangan perbankan di Sarawak (Kuching, Sibu, Sarikei, Serian dan Bintangor) dan satu di Singapura, bank itu mengembangkan operasinya ke Semenanjung Malaysia apabila ia membuka cawangan pertamanya di Kuala Lumpur pada Mei 1978 dan ini diikuti oleh cawangan lain di Johor Bahru pada bulan yang sama.
 
Dalam tempoh empat tahun seterusnya, sebanyak enam cawangan telah dibuka di Labis, Segamat, Bintulu, Kota Tinggi, Kota Kinabalu dan Kluang.
 
Pada 1 Januari 1982, Ibu Pejabat telah dipindahkan dari Kuching ke Kuala Lumpur.
 
Pada Mei 1982, Kwong Lee Bank Berhad telah diambil alih oleh Kumpulan MUI, sebuah kumpulan korporat yang dikawal oleh taikun perniagaan Malaysia Tan Sri Dato Khoo Kay Peng.
 
Kwong Lee Bank Berhad telah ditukar nama kepada Malayan United Bank Berhad pada 2 Februari 1983. Selepas itu, ia dinamakan semula sebagai MUI Bank Bhd. Di bawah panji MUI, bank itu berkembang daripada 11 cawangan (termasuk Singapura) kepada 35 cawangan.
 
Pada 3 Januari 1994, Kumpulan Hong Leong Malaysia mengambil alih MUI Bank Berhad melalui Hong Leong Credit Berhad dan menamakannya sebagai Hong Leong Bank Berhad (HLBB).
 
Pengambilalihan MUI Bank Berhad oleh Hong Leong Group Malaysia (yang dikawal oleh taikun perniagaan Malaysia Quek Leng Chan) menyusul sejurus selepas percubaan pengambilalihan oleh hartawan Malaysia yang lain Tan Sri Dato Vincent Tan Chee Yioun (melalui Berjaya Corporation).
 
HLBB telah disenaraikan di Bursa Saham Kuala Lumpur pada 17 Oktober 1994 dengan jumlah modal berbayar diperbesarkan kepada RM 470 juta. Sejak itu, pertumbuhan bank telah luar biasa.
 
Penyatuan institusi perbankan untuk memenuhi keperluan Bank Negara Malaysia menandakan satu lagi peristiwa penting bagi Hong Leong Bank Berhad.
 
Penyempurnaan penggabungan Hong Leong Bank dengan Wah Tat Bank dan Hong Leong Finance dengan Credit Corporation Malaysia pada 1 Januari 2001 menandakan kemunculan kumpulan perbankan yang lebih besar. HLBB adalah ahli Hong Leong Group.
 
Kumpulan ini telah mempelbagaikan perniagaan dalam perkhidmatan kewangan, pembuatan, hartanah, dan pembangunan infrastruktur.
 
Pada 6 Mei 2011, Hong Leong Bank mengumumkan bahawa ia telah menyelesaikan pengambilalihannya ke atas aset dan liabiliti EON Capital Bhd, menjadikan EON Bank sebahagian daripada Hong Leong Bank Group.
 
Penggabungan itu mewujudkan bank keempat terbesar di negara ini dengan saiz aset lebih daripada RM140 bilion, dengan sejumlah 329 cawangan.
 
Pada masa sekarang, dua individu penting mengendalikan Hong Leong Bank ialah Kevin Lam Yoke sebagai CEO dan Quek Leng Chang selaku Pengerusi.

No comments:

Post a Comment