Sedangkan
yang lain itu dikaitkan pula sebagai pakaian orang kafir, yakni mengikut apa
yang dipakai orang Barat. Sebab itu, ada yang memandang sinis kepada orang
berkot dan bertali leher.
Paling
jelas lagi jika pakaian itu dipakai ketika pergi ke masjid. Pada mereka, jika pergi ke masjid mestilah
berjubah, berkopiah dan berserban. Paling tidakpun berkain pelekat, berbaju
Melayu dan berkopiah. Malah ada yang membuat andaian berbeza jika berkopiah
dengan bersongkok.
Hakikatnya,
jubah, kopiah dan serban bukan menjadi ukuran ketakwaan dan kemuliaan peribadi
seseorang individu Muslim. Sebaliknya, yang menjadi ukuran adalah penghayatan
Islam dan nilai ilmu, dan sejauh mana diamalkan untuk membentuk insan yang
sempurna.
Jubah,
kopiah dan serban mudah dibeli dan dipakai oleh sesiapa juga tanpa ada syarat
pemakaiannya. Sebaliknya, akhlak mulia dan nilai peribadi seorang tidak boleh
dibeli, melainkan diperoleh secara didikan dan amalan yang berterusan, yang
lahir semata-mata mengharapkan keredaan daripada Allah.
Islam
menitikberatkan pembinaan sahsiah dan pekerti mulia untuk melahirkan ummah yang
berjaya. Unsur ini bersifat dalaman yang lahir hanya jika ada keikhlasan diri
untuk melakukannya. Sifat yang baik adalah pakaian Muslim sejati.
Sebaliknya,
pakaian luaran tidak semestinya melambangkan apa yang ada dalam diri. Itu hanya
kostum yang boleh bertukar ganti dengan mudah. Watak yang dibuat-buat ketika
memakai sesuatu kostum juga boleh berubah-ubah seperti pelakon yang memegang
pelbagai watak.
Namun,
pemakai kostum itu tetap berwatak asal biar apapun yang dipakai. Sebab itu,
kita dapat perhatikan orang yang berpakaian yang kononnya lambang keislaman
melakukan perbuatan yang bertentangan dengan kehendak Islam.
Perkara
ini dilakukan oleh individu yang suka berpura-pura dengan penampilan diri yang
boleh mengelirukan orang ramai tentang peribadinya yang sebenar. Perbuatan itu
amat ditegah dalam Islam kerana boleh mencemarkan nama baik individu yang
memang soleh.
Az-Zarkasyi
berkata: “Haram bagi mereka yang bukan dari kalangan orang soleh berpakaian
seperti orang soleh, jika perbuatan itu boleh memperdaya orang lain dengan
menyangkanya seorang soleh lalu memberinya sesuatu.”
Oleh
itu jangan mudah menilai seseorang berdasarkan pakaian luarannya. Ramai antara
kita mudah memberi merit keislaman atau keimanan seorang berdasarkan pakaian. Jika
seorang itu berkopiah atau berserban dan berjubah, maka dia itu orang alim.
Sebenarnya
berjubah dan berkopiah atau berserban adalah pakaian tradisi masyarakat Arab
yang tiada kaitan dengan tanda keimanan. Ada hadis menyebut yang bermaksud:
“Serban-serban itu adalah mahkota orang Arab.” (Hadis riwayat Ad-Dailami).
Amalan
memakai serban dan jubah di kalangan orang Arab bermula sejak sebelum
kedatangan Islam. Manakala sekarang ini, orang Kristian dan Yahudi di
negara-negara Arab juga berjubah dan berserban. Malah, memakai kopiah adalah
identiti orang Yahudi di sesetengh tempat.
Masyarakat
kita mudah percaya kepada individu yang berpakaian nampak alim, macam pak haji
(mak haji), dan tok guru. Keadaan inilah diambil kesempatan oleh sesetengah
individu untuk menipu.
Banyak
kes penipuan dilakukan oleh individu yang menjadikan pakaian sebagai cara untuk
memperdaya orang ramai. Lelaki berjubah, berkopiah atau berserban, manakala wanita
pula memakai telekung labuh.
Banyak
orang yang sedang dibicarakan di mahkamah memakai kopiah. Apakah tujuan
sebenarnya? Adakah mereka ingin menunjukkan bahawa mereka sebenarnya alim dan
tidak melakukan kesalahan yang dipertuduhkan terhadapnya?
Perbuatan
itu ada lojiknya. Sebabnya, kebanyakan kita mudah merasa kesihan kepada mereka
yang menampilkan pakaian berbentuk orang alim. Tambah lagi apabila menunjukkan
wajah memohon simpati.
No comments:
Post a Comment