Saturday 26 May 2018

AYAM NERAKA EXTRA LEMBUT

Hell's chicken atau ayam neraka? Mengapa nama ini dipilih? Apakah maksud yang ingin disampaikan oleh pemberi nama kepada menu resipi ayam serkup ini? Adakah ingin memberi peringatan kepada orang ramai tentang nasib sesiapa di akhirat nanti dimasukkan ke dalam neraka akan terkurung di dalam sangkar api?

Apapun namanya, yang pasti ayam neraka memang sedap dan aroma menyelerakan. Nama ayam neraka mungkin sekadar untuk menarik perhatian pembeli. 

Ayam neraka dimasak secara 'kukus'. Ayam yang telah diperap diletakkan di dalam sangkar dan diserkup atau ditutup dengan tin yang akan memerangkap haba panas api yang berada di bawah dan sekelilingnya. Cara itu menyebabkan daging ayam yang terlebih dahulu diperap dengan rempah masak sekata dan lembut.  

Cara memasak ayam neraka adalah inovatif kepada cara tradisional membakar daging ayam. Kalau cara bakar terus menyebabkan daging hangit atau terbakar di bahagian tertentu, ia tidak berlaku dengan cara kukus apabila api tidak terkena terus kepada daging ayam, sebaliknya hanya haba panas.

Ayam neraka mendapat permintaan tinggi di kalangan peminatnya.

No comments:

Post a Comment