Pakaian adalah keperluan asas
manusia yang lahir dari tuntutan naluri. Allah mewujudkan sifat semulajadi
dalam diri manusia hendak kepada pakaian.
Justeru, manusia akan berusaha
dengan apa cara sekalipun untuk mencipta pakaian. Masyarakat primatif
menggunakan kulit kayu, kulit binatang dan daun-daun untuk dijadikan pakaian.
Secara zahirnya pakaian adalah
perhiasan, melindungi diri daripada pengaruh cuaca dan bahaya, identiti budaya
dan seragam khas.
Sesungguhnya, pakaian adalah satu
anugerah Allah kepada manusia. Biarpun pakaian itu direka oleh manusia,
hakikatnya ia diturunkan oleh Allah kepada manusia.
Firman Allah bermaksud: “Hai anak
Adam! Sesungguhnya Kami turunkan ke atas kamu pakaian untuk menutup aurat
dan pakaian untuk perhiasan.” - (Surah al-Akraf, ayat 26).
Keinginan manusia berpakaian
membuktikan kesempurnaan manusia berbanding makhluk lain. Manusia
dijadikan oleh Allah dengan sebaik-baik kejadian.
Allah menjelaskan dalam
firman-Nya yang bermaksud: “Sesungguhnya Kami telah jadikan manusia dalam
bentuk sebaik-baiknya.” - (Surah at-Tin, ayat 4)
Keperluan pakaian bagi manusia
dibahagikan kepada keperluan zahir dan keperluan batin. Konsep berpakaian
mengikut keperluan zahir adalah sama bagi semua manusia tanpa mengira agama dan
fahaman mereka.
Sebagai agama lengkap dan
sempurna, syariat Islam menetapkan pakaian bagi umatnya bukan sekadar keperluan
zahir, tetapi lebih penting untuk batinnya.
Sebab itu, Islam menetapkan garis
panduan pakaian yang wajip dipatuhi oleh setiap orang beriman.
Sambungan dari surah al-Akraf,
ayat 26 bermaksud: “Dan pakaian takwa itulah paling baik. Semua itu adalah
antara sekian banyak tanda (kurniaan Allah), supaya mereka ingat (akan
kurnia-Nya).”
Peraturan berpakaian paling
diutamakan ialah menutup aurat. Soal menutup aurat adalah perkara pokok dan
bukan sekadar satu fesyen. Oleh itu, dalam apa keadaan sekalipun, konsep
menutup aurat itu mesti dipatuhi.
Bahagian badan lelaki dikategori
aurat dikhaskan antara pusat hingga lutut. Manakala aurat perempuan pula
meliputi seluruh bahagian badan, kecuali muka dan tangan.
Bahagian aurat perempuan
dijelaskan oleh Rasulullah melalui sabda bermaksud: “Wahai Asma! Seorang
wanita itu apabila telah baligh, maka seluruh badannya tidak boleh dilihat
melainkan ini dan ini (ditunjukkan bahagian muka dan tangan).” - (Hadis riwayat
Abu Daud).
No comments:
Post a Comment