Kebiasaan atau telah menjadi
kelaziman, dengan hanya melihat berjubah, kita telah mengatakan seseorang itu
alim. Pandai bercakap ala-ala Arab sedikit telah dipanggil ustaz. Baca doa
panjang, terus diangkat jadi imam.
Begitulah sikap segelintir
kita yang mudah melabelkan seseorang berdasarkan apa yang dilihat dari luaran
saja. Bahkan, jika kita ingin dianggap begitu, maka kenalah juga melakukan
seperti itu.
Sebabnya, biarpun diri sebenarnya baik, tetapi disebabkan tidak menampilkan
diri dalam bentuk umum yang dianggap baik, maka kebaikan itu tidak ‘diiktiraf’
oleh pihak lain.
Untuk menjadi panduan dan
pengajaran kepada kita semua, elok kita meneliti pengajaran yang boleh diambil
dari satu kisah Nabi Daud bersama dengan murid-muridnya.
Kisahnya, pada suatu hari,
Nabi Daud memberi pelajaran berkaitan akhlak kepada sekumpulan muridnya di
sebuah masjid. Ketika itu, lalu masuk seorang lelaki yang berjubah putih serta
memakai haruman yang amat wangi.
Lelaki itu berjanggut, memberi
ucapan salam kepada Nabi Daud, namun tidak dihiraukan oleh baginda. Sebaliknya,
baginda terus memberi tumpuan kepada muridnya, seakan-akan tidak wujud lelaki
itu di dalam masjid.
Lelaki itu kemudian terus
menunaikan sembahayang dengan menampakkan rasa tekun, dalam tempoh masa yang
lama. Dia sujud dan rukuk begitu panjang berbanding kebiasaan
yang dilakukan oleh orang kebanyakan.
Selesai sembahyang, lelaki itu
segera mengangkat tangan berdoa dengan rasa penuh harap sambil menanggis supaya
dirinya diampuni segala dosa dan tergolong dalam kumpulan mereka yang disayangi
Allah.
Sedangkan pada masa yang sama,
Nabi Daud terus mengajar muridnya tanpa memberi apa-apa reaksi kepada perlakuan
lelaki itu. Bahkan, Nabi Daud tidak memberi peluang kepada muridnya untuk
memberi perhatian kepada lelaki itu.
Selepas berdoa, lelaki itu
bangun untuk meninggalkan masjid itu. Sebelum itu dia meminta diri dan
memgucapkan salam kepada Nabi Daud. Pun, baginda tidak menunjukkan tanda hormat
kepada lelaki itu.
Melihatkan sikap Nabi Daud
yang sedemikian, muridnya merasa hairan dan tidak senang hati. Mereka
menganggap baginda tidak menunjukkan contoh yang baik dalam hal memberi hormat
kepada tetamu, lebih-lebih lagi dari golongan yang dianggap alim dan mulia.
Namun, murid-murid itu tidak berkata apa-apa kerana masih dalam masa belajar.
Selepas tamat Nabi Daud
mengajar, maka salah seorang muridnya bertanya. Katanya: “Wahai Nabi Allah,
bolehkan saya bertanya?” Lalu dijawab Nabi Daud: “Ya, silakan.”
Tanya murid itu: “Bukankan
Nabi mengajar kepada kami bagaimana cara untuk menghormati tetamu?” Jawab Nabi
Daud: “Betul,”
Kata murid itu lagi: “Tetapi
mengapa engkau sebagai guru tidak menunjukkan contoh bagaimana menghormati
tetamu tadi?” Lalu dijawabnya: “Aku tidak memberi perhatian (menghormati
tetamu itu) kerana dia tidak mempunyai akhlak yang baik,”
“Ingatkah bagaimana caranya
memasuki majlis ketika guru mengajar?” soalnya. Tambahnya lagi: “Mula-mula dia
perlu melangkah dengan kaki kanan terlebih dahulu sebagai tanda menghormati
tempat ibadat ini, dan sepatutnya dia tidak mengucapkan salam terlebih dahulu,
melainkan langsung duduk ikut mendengarkan pelajaran,”.
Lalu, salah seorang murid lain
mencelah: “Tetapi jubah dan janggutnya menunjukkan dia itu orang alim, tidak
mungkin dia tidak mengetahui sopan santun dan tata cara memasuki masjid dan
majlis ilmu,”
Maka Nabi Daud berkata: “Orang
seperti inilah yang akan menjatuhkan agama kita kerana penampilannya tidak
sesuai dengan sikapnya yang sebenar dalam memenuhi tuntutan agama,”
Murid tadi berkata lagi:
“Tetapi, kita semua melihat bahawa orang yang berjubah itu melaksanakan
sembahayang dengan lama sekali, apakah itu tidak cukup membuktikan
kebaikannya?”
“Itulah tanda kepalsuan yang
mana dia ingin menunjukkan kesolehan kepada kita semua, pada hal dia sebenarnya
bukan orang soleh, kerana dia sembahayang buat kita, bukan bagi Allah.” jelas
Nabi Daud.
Seorang murid pantas bertanya:
“Tetamu tadi juga brdoa dengan panjang sambil menangis, bukankah itu
menunjukkan kesolehannya?,”
Nabi Daud pun bertanya:
“Apakah doa yang panjang itu menjamin keikhlasan hatinya? Bukankah Allah lebih
menyukai doa yang khusyuk dan penuh keyakinan kepada-Nya.”
Tambahnya lagi: “Kalau dia
menangis tidak selayaknya di hadapan kita, tetapi menangislah dengan penuh rasa
keinsafan di hadapan Allah ketika bersendirian pada waktu malam ketika semua
makhluk lain sedang tidur.”
Tidak cukup dengan penjelasan
itu, lalu seorang lagi muridnya bertanya: “Bukankah wajahnya begitu bersih
laksana wajah orang yang sangat ikhlas, dan begitu juga pakaiannya bersih serta
serba putih yang melambangkan keikhlasan hatinya dan tidakkah itu lambang orang
itu benar-benar tergolong mereka yang takwa?”
Nabi Daud menjelaskan: “Takwa
itu tidak dilihat daripada rupa dan wajah seseorang, juga tidak dilihat
daripada pakaian seseorang, sebaliknya hanya Tuhan yang melihat hati manusia
dan menilai dari amal perbuatannya.”
Tambahnya lagi: “Adakah amal
perbuatan dan sikapnya sehari-hari sesuai dengan hukum syariat dan akhlak,
sedangkan manusia itu tidak dinilai daripada luarannya sahaja, melainkan yang
terlebih utama dan sebenar-benarnya ialah dinilai daripada isi dan mutu
kemanusiaan yang terpancar daripada apa yang dilaksanakan terhadap hukum dan
akhlak agama.”
Berdasarkan soal jawab yang
panjang itu, maka barulah murid-murid Nabi Daud faham tentang sikap yang
ditunjukkan oleh baginda. Sesungguh apa yang berlaku itu memberi pengajaran
kepada muridnya supaya tidak menilai seseorang hanya berdasarkan luaran apa
yang dilihat sahaja.
Sebenarnya, pengajaran
daripada kisah itu amat berguna sekali untuk kita. Hari ini banyak di kalangan
kita mudah tertipu dengan individu munafik yang hanya berpura-pura alim dengan
menunjuk-nunjuk dari segi pakaian dan perbuatan.
No comments:
Post a Comment